Blomkaalsris

Mon ikke der er andre end mig der har indset at det nok (forhåbentligt!) snart går hen og bliver sommer? Det vil sige at man nok skal iklædes en smule mindre tøj end på nuværende tidspunkt. Derfor har jeg fundet et perfekt alternativ til de kalorieholdige ris. Nemlig blomkålsris! Ris indeholder 364 kcal pr. 100 g i rå tilstand, hvorimod rå blomkål kun indeholder 25 kcal pr. 100 g. Derudover indeholder blomkål jo også en masse sunde ting, som ris jo ikke rigtig gør. Jeg synes fint de kan erstatte risen, og jeg vil helt sikkert til at bruge det meget mere.

ikon piskeris Chestnut

Blomkålsris

1 stor portion
Forb. tid 10 min
Samlet tid 10 min

Ingredienser

  • 1 blomkålshoved
  • Kogende vand
  • 2 tsk salt

Sådan gør du
 

  • Del blomkålet i lidt mindre buketter. Smid det i din foodprocessor eller riv det på rivejernet. Hæld det over i en skål og hæld kogende vand over. Lad blomkålen stå i det kogende vand i cirka 1 minut. Hæld derefter blomkålsrisene i en si og dræn dem for vand.
  • Server blomkålsrisene som tilbehør hvor du ellers ville bruge ris. Jeg lavede dem til denne lækre thairet med svinekød. Man kan også vælge og blande dem med halvt ris, hvis man ikke helt vil undvære risen.

Dine egne noter

Næringsindhold (OBS! Kun vejledende)

Servering: 1 portion | Kalorier: 144 kcal | Kulhydrater: 29 g | Protein: 11 g | Fedt: 2 g
Bedøm denne opskrift:
3.3 fra 12 stemmer
Gem på Pinterest Gem som favorit / på madplan Udskriv
Har du prøvet denne opskrift?Nævn @louisesmadblog eller tag #louisesmadblog!

blomkålsris

 

blomkålsris

blomkålsris

blomkålsris

blomkålsris

blomkålsris

 

 

Skrevet af: Louise DamKategori: Laktosefri, Palæo, Tilbehør til aftensmaden

Følg mig på Instagram

Læserinteraktioner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Vurdering af opskriften