Broccoli

Broccoli er nok en af de grøntsager, som mange allerede har brugt utallige gange i deres køkken. Det er en grøntsag, der er har utrolig mange vitaminer i sig, og er desuden en grov grøntsag, så den mætter også meget, når den bliver spist. Du kan bruge broccoli i mange forskellige opskrifter, og den er desuden rigtig nem at have med at gøre.

broccoli

Indhold

Hvorfor er broccoli så sundt?

Broccoli er en grøntsag, som har rigtig mange C- og B-vitaminer, der er med til at styrke vores immunforsvar. For mange er broccoli en form for superfood, da den er rigtig god til at hjælpe kroppen med at holde den vedlige. Noget forskning siger endda, at broccoliens indhold kan være med til at forebygge visse former for kræft.

 

Hvis du gerne vil læse mere om næringsindholdet, kan du tjekke Fødevareinstituttets oversigt

Hvor lang tid skal broccoli koge?

Det tager ikke lang tid at koge sin broccoli, og hvis du tænker, hvor lang tid skal broccoli koge, så er svaret blot en 5 minutters tid. Det er bedst lige at skære broccolien ud i små buketter, inden at man koger det. Så går det lidt hurtigere. Tilsæt eventuelt lidt salt til vandet, så får broccolien en saltet smag.

Kan man bruge stokken på broccoli?

Ja, det kan man godt. Det kan dog være en god ide at skære den nederste centimeter af, da den ofte er lidt grov. Det kan også være en god idé også at skrælle den lidt, da ydersiden er lidt ekstra grov. Ligesom med toppen af broccolien, kan du også koge eller bage stokken.

Selve stokken er mere grov end broccoli stængerne i toppen, og så kan smagen godt være lidt mere bitter. Du kan dog med fordel rive den lidt fint og bruge den i nogle salater eller som en del af en rørt fars, hvor der skal lidt grønt i.

Mine opskrifter med Broccoli

Man kan både spise broccolien rå eller tilberedt i ovnen, på panden, kogt eller på andre måder. Eksempelvis bruger man kun meget letkogt broccoli, når man skal lave broccolisalat med bacon. Der hælder man kun kogt vand over små buketter af broccoli og lader det små i et minuts tid. 

Du kan også prøve at lave lækre broccolivafler med chiafrø, hvor du hakker broccolien helt fint, inden at det tilsættes i dejen. De smager så godt, og du kan bruge vaflerne som et lidt sundere alternativ til det klassiske brød. Prøv at lav en broccolitoast med ost og skinke, hvor du bruger vaflerne som brød.

Herunder kan du se alle mine andre lækre opskrifter, hvor broccoli indgår.